دل نوشته های یک سرگشته

از من سرگشته هرگز شرح عشقم را مپرس*************این چه حاصل، قصه رنج آوری ماند به جا

**** امام هادی علیه السلام می فرمایند **** اَلنّاسُ فِى الدُّنيا بِالاَْموالِ وَ فِى الآخِرَةِ بِالاَْعمالِ اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل. (بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح3) **** التواضع أن تعطی الناس ما تحب أن تعطاه فروتنی در آن است كه با مردم چنان كنی كه دوست داری با تو چنان باشند . (المحجة البیضاء ، ج 5 ، ص 225 ) **** العقوق یعقب القلة و یؤدی الی الذلة نارضایتی پدر و مادر ، كم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می كشاند . (مسند الامام الهادی ، ص 303 ) **** من كان علی بینة من ربه هانت علیه مصائب الدنیا و لو قرض و نشر هر كه بر طریق خداپرستی محكم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبك آید، گر چه تكه تكه شود. (تحف العقول ، ص 511) **** لو سلك الناس وادیا شعبا لسلكت وادی رجل عبد الله وحده خالصا اگر همه مردم مسیری را انتخاب كنند و در آن گام نهند ، من به راه كسی كه تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت . (بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245) ****

تئاتر منحرف جنسی در تهران

ترویج و عادی‌سازی اباحه‌گری و ابتذال‌بخشی از محورهای نمایش «هدا گابلر» است که از 15 دی ماه برای عموم مردم در تئاتر شهر تهران در حال نمایش است.

تئاتر منحرف جنسی در تهران + تصاویر

نمایش «هدا گابلر» که به نویسندگی و کارگردانی «وحید رهبانی» به محلی برای ترویج اباحه‌گری، ابتذال و عادی‌سازی چند شوهری، اختلاط زن و مرد و استفاده از نمادهای یک فرقه انحرافی موسوم به «بردگی جنسی و فراماسونری» و دیگر اقدامات ضدارزشی تبدیل شده است.


بر اساس این گزارش، نمایش مذکور که مبتنی بر فلسه نیست‌انگاری غربی است و هیچ نسبتی با آموزه‌های ملی و مذهبی ما ندارد، پیش از این در بیست‌وهفتمین جشواره بین‌المللی تئاتر فجر و نیز برای اهالی رسانه به صورت اختصاصی به نمایش گذاشته شده بود.
در یکی از بخش‌های این تئاتر شخصیت زن نمایش توسط زنجیری از سوی معشوقه خود کشیده می‌شود که این تصویر نماد فرقه انحرافی بردگی جنسی است.

 



بر پایه این گزارش نمایشنامه «هدا گابلر» یک درام تراژیک -تخیلی با مختصات تفکر غربی است. در این داستان «هنریک ایبسن» - نویسنده این مجموعه - برای اینکه تأملات درونی‌اش را پنهان کند در قالب یک شخصیت دیگر آن را به مخاطب نشان می‌دهد. واضح است که نویسنده تحت تأثیر متون فلسفی نیست‌‌انگاری قرار داشته؛ فلسفه‌ای که بنیانگذارش فردریش نیچه بوده است.



شخصیت داستان، فردی آشفته‌حال و ناامید است که برای اطمینان یافتن از قدرت خویش، موجب نابودی اطرافیان و نزدیکان می‌شود و سرانجام در مقابل کشمکش‌های زندگی تسلیم می‌شود و خود را به مرگ می‌سپارد.


نگاه ایبسن به زندگی توهم‌آلود و سیاه است و شخصیت نمایشی او آدمی شکست‌خورده و ناموفق را به تصویر می‌کشد. فردی که از همه ناامید شده است و اعتماد به نفس پایین او را به کام مرگ می‌کشاند.
به هر حال در شرایطی که در نمایشنامه‌های غربی آثار فاخری نیز دیده می‌شود نمایش مبتذل و متاثر از فلسفه نیست‌انگار «هدا گابلر» با بازی نسیم ادبی، احمد ساعتچیان، مهدی بجستانی، رضا مولایی، شیوا ابراهیمی، روح الله حق‌گو لسان و ندا حاجی بابایی برای عموم در حال اجرا است که نشان می‌دهد بخش عمده حوزه هنر، همچنان از وجود هنرمندان متعهد و نیز فقدان نمایشنامه‌های پُر محتوای اسلامی - ایرانی رنج می‌برد.

 و سپس

 

 

 

دفاع تمام قد "مسافر آستانه" از یک نمایش مبتذل

 

حسین مسافر آستانه، مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به نمایش "هدا گابلر" درمجموعه تئاترشهر گفت: علیرغم آنچه که از عدم رضایت نسبت به وضعیت کنونی تئاتر عنوان کردم و بسیاری از هنرمندان جامعه ما نیز نسبت به آن رضایت کامل ندارند، برخوردهایی از این دست را که معلوم نیست از سر غرض‌ورزی است و یا ناآگاهی؛ نشانه ظلم آشکار و دشمنی نسبت به ماهیت تئاتر می‌دانم و هر انسان آگاهی که مختصر اطلاعاتی نسبت به تئاتر و نویسندگان این حوزه، مسئولین این حوزه و ... داشته باشد به راحتی به ناعادالانه بودن چنین اظهارنظرهایی پی خواهد برد.

به گفته وی "ایبسن" در دنیا نویسنده شناخته شده‌ای است و در همین خبرگزاری محترم فارس هم پیش از این از او به عنوان منتقد بزرگ فساد درجوامع غربی و نویسنده‌ای مردم‌گرا و اخلاق­گرا اسم برده شده است. اکثر آثار این نویسنده در ایران ترجمه شده و بعضی از آنها در رسانه ملی هم پخش شده است و نسبت اباحه­گری و ابتذال و نیست انگاری به این نویسنده فقط از روی جهالت است.

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از نگاه‌ های هوشمندانه و حساسیت دلسوزانه‌ای که در رسانه‌ها وجود دارد،خاطرنشان کرد: مواظب باشیم بعضاَ ‌از سر غفلت و ناآگاهی و یا غرض‌ورزی به تئاتر و تئاتری ظلم نکنیم و شایسته نیست به خاطر برخی سوءتفاهمات و استنباط‌ های شخصی و احساسی، تن تئاتر و هنرمندان تئاتر را بلرزانیم.

به گفته وی،‌ مرکز هنرهای نمایشی با اهتمام، دقت و حساسیت، خود را پاسدار ارزشهای اخلاقی و اعتقادی می‌داند و مصرانه و مستمر، بر آن است تا از آثاری حمایت کند که منطبق بر ارزشها و منویات اخلاقی و اعتقادی جامعه باشد و به شدت از این حوزه مراقبت می کند و اگر احساس کند گروهی یا جریانی در این زمینه قصور داشته، شدیداَ برخورد می‌کند.

مسافرآستانه یادآور شد: نمایش "هدا گابلر"‌در سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و از آن زمان تاکنون در نوبت اجرای عمومی بوده است. در آن اجراها هم بسیاری از خبرنگاران، منتقدان و عکاسان، تماشاگر این نمایش بودند و اخبار و گفت‌ وگوهای بسیاری نیز، از آن در رسانه‌ها منتشر شده است ولی هیچ‌ گاه، چنین نسبت‌ های ناروایی به آن داده نشده است.

وی افزود: بنده نه به دلیل مسئولیتم بلکه به عنوان یک نفر علاقه‌مند به تئاتر اغلب نمایش‌ ها را می‌بینم. این نمایش را از نزدیک تماشاگر بودم و علیرغم اینکه نظرات و نقدهایی نسبت به این اجرا دارم، به طورکلی همه آنچه که در اظهار­نظرها آمده است تکذیب می‌کنم.

به گفته وی، آنچه دستاویز برخی اظهارنظرهای شتابزده را پیرامون این نمایش سبب شده، عکس‌‌هایی است که متأسفانه به صورت غیرقانونی و بدون مجوز از اولین اجرای آن که ویژه خبرنگاران و منتقدین بوده است، صورت گرفته، ‌اجرایی که برای اولین بار با لباس، گریم، دکور صورت گرفته و قطعاَ، ‌در همه آنها نقایص بسیاری وجود دارد و شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی پس از این اجرا نظارت‌ های لازم را با حساسیت‌های ویژه متذکر شده و به اصلاح آن پرداخته است.

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از همه رسانه‌های دلسوز و مسئولین فرهنگی، خواستار همدلی و همیاری با خانواده تئاتر شد و اظهار امیدواری کرد تا با حمایت‌های جدی از حوزه تئاتر شاهد پویایی و اعتلای این هنر باشیم.

وی با بیان اینکه تئاتر یک محصول فرهنگی است از همه طیف‌های جامعه خواست در نقد آثار فرهنگی رویکردهای فرهنگی داشته باشیم و همه کمک کنیم تا هنرمندان تئاتر کشور به جای دغدغه‌های پیش پاافتاده و روزمرگی و رفاهی، به رسالت، جایگاه، اهداف کلان و ساختارهای محتوایی، مضمونی و اجتماعی تئاتر بیندیشند و منصفانه در تمامی زمینه‌های مشارکت کنند



عمده موضوع این نمایش حول شخصیت یک زن خودخواه و هوسران و مطلقه استوار شده که هم اکنون با اینکه شوهر دارد با یک قاضی بی‌قید نیز دوست بوده و با وی رابطه دارد.



در ادامه این نمایش که مبتنی بر نگره توهم‌افکن و سیاه‌آلود نویسنده نروژی آن یعنی «هنریک ایبسن» Henrik-Ibsen است، زن هوسران همواره به دنبال اجیرکردن عشق مردان برای خود بوده و به راحتی با دوستش - شخصیت قاضی- رابطه نامشروع دارد، اگرچه این رفتار در منظومه تفکرات غرب طبیعی به نظر می‌رسد.



عادی‌سازی شرب خمر و حالات مستی پس از آن به صورت تلویحی با پوشش خوردن آب پرتقال و نیز برقراری رابطه نامشروع به صورت علنی و آشکار از دیگر نکاتی است که در این نمایش مبتذل دیده می‌شود و گفته قاضی این نمایش مبنی بر اینکه «من دوست دارم همیشه نفر سوم باشم» موید اباحه گری جنسی در این به اصطلاح نمایشنامه است.

نویسنده : شاهد : ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢٦ دی ۱۳۸٩
Comments نظرات () لینک دائم